Functioneel ontwerp

Wat moet er gebeuren?

Gebruikmaken van het functioneel ontwerp waarin de bevestiging van de meldkamer naar de huisarts en de huisartsenpost (HAP) staat gespecificeerd en de meerwaarde van deze verwijzingen zijn bepaald.

Wie zijn er nodig?

  • Informatiemanager ambulancevoorziening (waarin de meldkamer is ondergebracht), informatiemanager HAP. Een huisarts vervult deze rol vaak zelf.
  • Huisarts, HAP-waarnemend huisarts, HAP-triagist, verpleegkundig meldkamer centralist.
  • Functioneel beheerder ambulancevoorziening, functioneel beheerder HAP.
  • Informatie-architect ambulancevoorziening, informatie-architect HAP.
  • ICT-leverancier ambulancevoorziening, ICT-leverancier HAP, ICT-leverancier huisartsenpraktijk.

In de meeste huisartsenpraktijken is geen of beperkte ICT-ondersteuning. De rollen zoals hierboven benoemd zijn vaak slechts gedeeltelijk of niet aanwezig. Vaak helpen externe partijen met de uitvoering van de ICT-ondersteuning. Het is dan belangrijk om als huisartsenpraktijk voorafgaand aan de implementatie van de berichten de juiste expertise aan te trekken. Huisartsenpraktijken kunnen hierin gezamenlijk optrekken.

Wat zijn de belangrijkste to-do's?

  • Bepalen in hoeverre de usecases in het functioneel ontwerp aansluiten op de beschreven processen, richtlijnen en werkafspraken bij alle betrokken zorgaanbieders.
  • In kaart brengen welke functies binnen iedere zorgaanbieder betrekking hebben op de bedrijfsrollen zoals genoemd in het functioneel ontwerp.

Meer weten?

Het functioneel ontwerp voor de informatiestandaard Acute Zorg bevat de beschrijvingen en de opbouw van de usecases van de informatiestandaard Acute Zorg. Elke usecase bevat de beschrijving van het stukje zorgproces waarbinnen een bericht wordt verstuurd tussen twee zorgaanbieders. In het algemeen is voor elk bericht een usecase uitgewerkt. Maar de berichten voor de bevestiging van de meldkamer naar de huisarts (bericht 2) en de HAP (bericht 22) zijn in het functioneel ontwerp samengevoegd tot één usecase:

In elke usecase zijn de betrokken informatiesystemen als systeemrollen beschreven, samen met de transacties tussen deze informatiesystemen en de bedrijfsrollen. De gebruikers van de betrokken informatiesystemen vervullen de bedrijfsrollen.

In de usecases voor de bevestiging van de meldkamer naar de huisarts en de HAP is het Meldkamer Informatiesysteem (MKAIS) het versturende systeem en zijn het Huisarts informatiesysteem (HIS) en het Huisartenpost Informatiesysteem (HAPIS) de ontvangende systemen.

Elke usecase beschrijft het soort transactie van het bericht. In de usecase voor de bevestiging van de meldkamer naar de huisarts en de HAP wordt vanuit het MKAIS een bericht verstuurd. Hierin staan de gegevens van de bevestiging die wordt verstuurd naar de huisarts en de HAP. Het HIS of het HAPIS ontvangt dit bericht, verwerkt en toont het. De huisarts en de HAP kunnen vervolgens verdere acties ondernemen. In het thema Dataset wordt in detail de opzet en inhoud van deze transactie uitgelegd.

Om de usecase te verduidelijken, maken we gebruik van een patient journey; zie ook het gelijknamige thema binnen de interoperabiliteitslaag Zorgproces.

Berichten 2 en 22

Andere lagen