Patient journey

Wat moet er gebeuren?

Ontwikkelen van patient journeys voor de bevestiging van de meldkamer naar de huisarts of de huisartsenpost (HAP). Een patient journey geeft een gedetailleerd totaalbeeld over hoe een patiënt een specifiek deel van het zorgproces doorloopt. In dit geval gaat het om een patient journey voor de bevestiging van de meldkamer naar de huisarts (bericht 2) of de HAP (bericht 22).    

Het ontwikkelen van patient journeys kan bijdragen aan het verkrijgen van extra inzicht in het gewenste proces. Patient journeys creëren namelijk een goed beeld van de noodzaak om gegevens digitaal uit te wisselen. Het is wenselijk om zorgverleners van verschillende disciplines binnen het regionale acute zorgnetwerk te betrekken bij de ontwikkeling van de patient journeys. Indien gewenst kunnen er meerdere patient journeys en ziektegevallen uitgewerkt worden. Hierdoor kunnen meerdere situaties in beeld worden gebracht. Maak aan de hand van iedere patient journey samen met de betrokken zorgverleners keuzes over bepaalde functionaliteiten en maak afspraken tussen de meldkamer, HAP en huisarts.

Wie zijn er nodig?

  • Manager ambulancevoorziening (waarin de meldkamer is ondergebracht), manager HAP. Een huisarts vervult deze rol vaak zelf.   
  • Procesmanager ambulancevoorziening, procesmanager HAP. Een huisarts vervult deze rol vaak zelf.
  • Huisarts, HAP-waarnemend huisarts, HAP-triagist, verpleegkundig meldkamer centralist.

Wat zijn de belangrijkste to-do's?

  • Ontwikkelen en vastleggen van een aantal patient journeys.
  • Toetsen van deze patient journeys op representatie voor:
    • Functionaliteit.
    • Techniek.
    • Veiligheid.
  • Maken van inhoudelijke afspraken over punten als het formaat, het detailniveau en de mate waarin informatie wordt uitgewisseld bij de verschillende patient journeys. Niet alleen intern maar ook tussen de verschillende organisaties.
  • Benoemen van de voordelen van de bevestiging van de meldkamer naar de huisarts of de HAP bij de zorgverleners. Dit helpt bij de implementatie.

Meer weten?

Hieronder geven we een voorbeeld van een patient journey voor bericht 2 en 22. Daar waar huisarts staat, kan ook HAP worden gelezen. Daar waar bericht 2 staat, kan ook bericht 22 worden gelezen. Afhankelijk van de dag en het tijdstip.

Berichten 2 en 22

Andere lagen