Patient journey

Wat moet er gebeuren?

Ontwikkelen van patient journeys voor de verwijzing van de meldkamer naar de huisarts of de huisartsenpost (HAP). Een patient journey geeft een gedetailleerd totaalbeeld over hoe een specifiek deel van het zorgproces wordt doorlopen door de patiënt. In dit geval gaat het om een patient journey voor de verwijzing van de meldkamer naar de huisarts (bericht 19) of de HAP (bericht 20).   

Het ontwikkelen van patient journeys draagt bij aan het verkrijgen van extra inzicht in het gewenste proces. Patient journeys creëren namelijk een goed beeld van de noodzaak om de gegevens digitaal uit te wisselen. Het is wenselijk om zorgverleners van verschillende disciplines binnen het regionale acute zorgnetwerk te betrekken bij de ontwikkeling van de patient journeys. Indien gewenst kunnen er meerdere patient journeys voor verschillende ziektebeelden uitgewerkt worden, waardoor meerdere situaties in beeld worden gebracht. Aan de hand van iedere patient journey moeten er samen met de betrokken zorgverleners keuzes gemaakt worden over bepaalde functionaliteiten of afspraken gemaakt worden tussen de meldkamer, HAP en huisarts.

Wie zijn er nodig?

  • Manager ambulancevoorziening (waarin de meldkamer is ondergebracht), manager HAP. Een huisarts vervult deze rol vaak zelf.   
  • Procesmanager ambulancevoorziening, procesmanager HAP. Een huisarts vervult deze rol vaak zelf.
  • Huisarts, HAP-waarnemend huisarts, HAP-triagist, verpleegkundig meldkamer centralist.

Wat zijn de belangrijkste to-do's?

  • Ontwikkelen en vastleggen van een aantal patient journeys.
  • Toetsen van deze patient journeys op representatie voor:
    • Functionaliteit.
    • Techniek.
    • Veiligheid.
  • Maken van inhoudelijke afspraken over zaken als het formaat, het detailniveau en de mate waarin informatie wordt uitgewisseld bij de verschillende patient journeys. Niet alleen intern maar ook tussen de verschillende organisaties.
  • Benoemen van de voordelen van de verwijzing van de meldkamer naar de huisarts of de HAP bij de zorgverleners. Dit helpt bij de implementatie.

Meer weten?

Hieronder geven we een voorbeeld van een patient journey voor bericht 19 en 20. Daar waar HAP staat kan ook huisarts worden gelezen. Daar waar bericht 20 staat kan ook bericht 19 worden gelezen. Afhankelijk van de dag en het tijdstip.

Berichten 19 en 20

Andere lagen