Patient journey

Wat moet er gebeuren?

Ontwikkelen van patient journeys voor de voorwaarschuwing van de meldkamer naar de spoedeisende hulp (SEH). Een patient journey geeft een gedetailleerd totaalbeeld over hoe een patiënt een specifiek deel van het zorgproces doorloopt. In dit geval gaat het om een patient journey voor de voorwaarschuwing van de meldkamer naar de SEH (bericht 5).    

Het ontwikkelen van patient journeys kan bijdragen aan het verkrijgen van extra inzicht in het gewenste proces. Patient journeys creëren namelijk een goed beeld van de noodzaak om gegevens digitaal uit te wisselen. Het is wenselijk om zorgverleners van verschillende disciplines binnen het regionale acute zorgnetwerk te betrekken bij de ontwikkeling van de patient journeys. Indien gewenst kunnen er meerdere patient journeys en ziektegevallen uitgewerkt worden. Hierdoor kunnen meerdere situaties in beeld worden gebracht. Maak aan de hand van iedere patient journey samen met de betrokken zorgverleners keuzes over bepaalde functionaliteiten en maak afspraken tussen de meldkamer en SEH.

Wie zijn er nodig?

  • Manager ambulancevoorziening (waarin de meldkamer is ondergebracht), manager SEH.  
  • Procesmanager ambulancevoorziening, procesmanager ziekenhuis.  
  • Verpleegkundig meldkamer centralist, SEH-arts en SEH-verpleegkundige. 

Wat zijn de belangrijkste to-do's?

  • Ontwikkelen en vastleggen van een aantal patient journeys.
  • Toetsen van deze patient journeys op representatie voor:
    • Functionaliteit.
    • Techniek.
    • Veiligheid.
  • Maken van inhoudelijke afspraken over punten als het formaat, het detailniveau en de mate waarin informatie wordt uitgewisseld bij de verschillende patient journeys. Niet alleen intern maar ook tussen de verschillende organisaties.
  • Benoemen van de voordelen van de voorwaarschuwing van de meldkamer naar de SEH bij de zorgverleners. Dit helpt bij de implementatie.

Meer weten?

Hieronder geven we een voorbeeld van een patient journey voor bericht 5.  

Bericht 5

Andere lagen