Proces

Wat moet er gebeuren?

Beschrijven van het gewenste proces voor de voorwaarschuwing van de meldkamer naar de spoedeisende hulp (SEH). Analyseer wat de voorwaarschuwing van de meldkamer naar de SEH betekent voor het huidige proces en beschrijf hoe het proces verandert na de implementatie. Neem hierbij het gehele proces mee. Dit geeft inzicht. Door de voorwaarschuwing van de meldkamer naar de SEH wordt de SEH zo snel mogelijk op de hoogte gebracht om zich voor te bereiden op de komst van een patiënt of grootschalige incidenten. Kijk voor een voorbeeld van het proces onder aan deze pagina bij ‘Meer weten’.

Het ontwikkelen van patient journeys kan bijdragen aan het verkrijgen van extra inzicht voor de beschrijving van het gewenste proces. Zie hiervoor het thema Patient journey.

Wie zijn er nodig?

  • Manager ambulancevoorziening (waarin de meldkamer is ondergebracht), manager SEH.
  • Procesmanager ambulancevoorziening, procesmanager ziekenhuis.
  • Verpleegkundig meldkamer centralist, SEH-arts en SEH-verpleegkundige.

Wat zijn de belangrijkste to-do's?

  • Aanwijzen van een procesmanager die zich verdiept in de voorwaarschuwing van de meldkamer naar de SEH.
  • Onderzoeken van de wijzigingen in de werkinstructies, die het gevolg zijn van het implementeren van de voorwaarschuwing van de meldkamer naar de SEH. Let hierbij vooral op de handelingen.
  • Maken van duidelijke afspraken over de nieuwe werkinstructies met alle betrokkenen zoals hierboven genoemd.

Meer weten?

Binnen het gehele acute zorgproces vinden verschillende gegevensuitwisselingen plaats, zoals beschreven in de Richtlijn gegevensuitwisseling huisarts – huisartsenpost – ambulancedienst – afdeling spoedeisende hulp. Hieronder gaan we in op hoe de voorwaarschuwing van de meldkamer naar de SEH (bericht 5) over het algemeen verloopt. Dit vormt de basis voor de eigen, specifieke procesbeschrijving.  

Bericht 5

Andere lagen