Epd-trainingen op de schop
Voor Amsterdam UMC betekende dit onder meer dat de epd-trainingen op de schop werden genomen. 'Beter trainen leidt tot beter registreren', aldus Saskia Roll, manager Intensieve zorgprocessen.
Verpleegkundigen als epd-ambassadeur
Verpleegkundige en ambassadeur Sander Leever kan als geen ander zijn collega's motiveren om het epd goed te gebruiken. 'Laat zorgverleners zien waaróm ze beter moeten registreren', is zijn devies.
Regelmatig epd-tevredenheidonderzoek
Larissa Frank, adviseur Registratie aan de bron, pleit ervoor dat ziekenhuizen regelmatig een epd-tevredenheidonderzoek uitvoeren: 'Zo'n onderzoek geeft handvatten om training gestructureerd in te bedden in de organisatie.'
Factsheet
Optimaal en tevreden epd-gebruik – Amsterdam UMC |
Het optimaliseren van epd-gebruik en epd-tevredenheid door middel van epd-tevredenheidonderzoek. |
Contact |
Viola Brouwer, v.brouwer@amsterdamumc.nl |
Aanpak |
Het epd-tevredenheidonderzoek meet de |
Aanleiding |
Er heerste al geruime tijd onvrede en frustratie bij zorgverleners over het dagelijks gebruik van het epd. Het epd-tevredenheidonderzoek brengt de pijnpunten in kaart en geeft handvatten ter verbetering. |
Beoogde winst |
|
Resultaten |
|
Stakeholders |
|
Succesfactoren en lessons learned |
|
Tools |
|
Borging |
|
De aanpak
Epd-tevredenheidonderzoek leidt tot concrete verbeteracties
Amsterdam UMC werkt aan het optimaliseren van het epd-gebruik en de epd-tevredenheid bij zorgprofessionals door middel van een epd-tevredenheidonderzoek. De uitkomsten van het onderzoek bieden handvatten voor concrete verbeteracties om zorgprofessionals te ondersteunen in het optimaal gebruik van hun epd, wat een belangrijke voorwaarde is voor Registratie aan de bron.
Ontevredenheid over gebruik epd
Er heerste al een tijdje ontevredenheid en frustratie onder medewerkers van Amsterdam UMC over het epd. Het epd-tevredenheidonderzoek bevestigde deze geluiden: 46 procent gaf aan ontevreden te zijn over het epd.
Zorgprofessionals voelen zich onvoldoende getraind
Om het probleem in kaart te brengen, voerde Amsterdam UMC samen met onderzoeksbureau KLAS, The Arch Collaborative, het epd-tevredenheidonderzoek uit bij artsen en verpleegkundigen. De resultaten wezen uit dat de onvrede voortkwam uit het feit dat veel zorgprofessionals zich onvoldoende getraind voelden om met het epd te werken.
De winst
Meten is weten
De resultaten van het epd-tevredenheidonderzoek leiden tot gedegen en met cijfers onderbouwde gesprekken op managementniveau. Die zijn nodig om draagkracht te krijgen en te houden voor gerichte verbeteracties en langetermijnacties op afdelingsniveau en per specialisme.
Epd-trainingen zijn verbeterd
Amsterdam UMC heeft de epd-training verbeterd. De verbeterde training is ook opgenomen in de reguliere training voor nieuwe medewerkers. Er wordt maatwerk per afdeling geleverd: opfristrainingen zijn mogelijk, maar ook bijvoorbeeld een-op-een-trainingen. Uit cijfers blijkt dat zorgprofessionals die een training hebben gevolgd, daadwerkelijk beter gaan registreren. Een volgend onderzoek zal moeten uitwijzen of ze ook tevredener zijn over het gebruik van hun epd.
Servicedesk leidt tot grotere medewerkertevredenheid
Omdat KLAS, The Arch Collaborative veel ervaring heeft met Epic-ziekenhuizen is het mogelijk om resultaten te vergelijken met andere huizen, wat bijdraagt aan leren van elkaar.
De komst van een fysieke Servicedesk en een triagesysteem voor de meldingenafhandeling heeft ook geleid tot een grotere medewerkertevredenheid als het gaat om het verhelpen van problemen met Epic.
Tips en tools
Maak zelf de vertaalslag naar verbetering
Dit is een traject van de lange adem, draagvlak in de hele organisatie is nodig. Zowel bij management en directie als bij medewerkers. Zorg voor een duidelijke boodschap zodat zorgprofessionals weten wat beter registreren hen oplevert: afname van de administratielast, kwalitatief betere data, betere patiëntenzorg, meer tijd voor patiënten en tijdwinst door hergebruik.
Focus je eerst op een bepaalde groep medewerkers. Amsterdam UMC hield het onderzoek onder de artsen en verpleegkundigen die samen de grootste groep zorgverleners vormen die gebruik maken van het epd en die bovendien veel met elkaar samenwerken. Investeer ten slotte in mensen die de epd-trainingen geven.
Borging
Borging door de hele organisatie heen
Amsterdam UMC plant regelmatig een epd-tevredenheidonderzoek om vinger aan de pols te houden en zo nodig concrete verbeteracties op te zetten. Er zijn verschillende epd-trainingen ontwikkeld die worden ingezet voor (nieuwe) medewerkers. In samenwerking met de medische directie en de Chief Nursing Information Officer (CNIO) van Amsterdam UMC worden er ambassadeurs en keyusers ingezet die goed epd-gebruik uitdragen naar hun collega’s en ondersteuning bieden op hun afdelingen. De gebruikerstevredenheid wordt verder vergroot door de inzet van de fysieke Servicedesk die volgens een triagesysteem vragen en problemen van medewerkers met betrekking tot Epic snel en adequaat afhandelt.
Viola Brouwer: Mensen blijven motiveren