In deze good practice vertelt informatiemanager Nathalie Kaiser over het HiX-optimalisatietraject dat het Erasmus startte naar aanleiding van de resultaten van het epd-tevredenheidonderzoek. Ze deelt ook de geleerde lessen tot nu toe. Robert van den Berg, neuroloog in opleiding met een passie voor ict, vertelt waarom hij het zo belangrijk vindt dat zijn collega’s warm gaan lopen voor eenduidig en eenmalig registreren voor hergebruik. Voor een samenvatting van deze good practice en de highlights is er de factsheet.
Meer weten?
Kijk hier de Verdiepingssessie 'Optimalisatie epd-gebruik' terug die we met Erasmus MC organiseerden.
Factsheet
Optimale registratie met goed epd en training – Erasmus MC | Goed epd-gebruik is de basis voor eenduidig registreren van zorginformatie voor hergebruik. In het Erasmus MC slaan zorgprofessionals en functioneel beheerders daarom de handen ineen om het epd-gebruik bij zorgprofessionals te verbeteren. |
Contact | Nathalie Kaiser, n.kaiser@erasmusmc.nl en Robert van den Berg, r.vandenberg@erasmusmc.nl |
Aanpak | Medisch specialisten werken samen met functioneel beheerders aan beter en efficiënter registreren. Dit doen ze in zogeheten optimalisatiesprints: per specialisme worden er drie weken voor uitgetrokken om de verbeterpunten aan te pakken die de zorgprofessionals zelf hebben aangegeven. Tijdens een-op-een-sessies kijkt een functioneel beheerder letterlijk mee over de schouder van een zorgprofessional om te zien welke knelpunten hij in het epd tegenkomt en welke handelingen hij sneller of anders kan doen zodat hij minder registratielast ervaart. |
Aanleiding | In 2017 ging het Erasmus live met het epd HiX standaard content van ChipSoft. Twee jaar later werd middels een epd-tevredenheidonderzoek voor het eerst gemeten hoe het stond met het gebruik van- en de tevredenheid over het epd onder artsen en verpleegkundigen. Deze nulmeting deed het Erasmus in samenwerking met Klas Research en Registratie aan de bron. Hieruit kwam een aantal verbeterpunten naar voren. Die lagen onder meer op het gebied van training en instructie en in het contact met functioneel beheer. |
Beoogde winst |
|
Resultaten |
|
Succesfactoren en lessons learned |
|
Borging |
|
De winst
Medewerkers zijn tevredener over hun epd en waarderen de trainingssessies
Een jaar na de eerste optimalisatiesprint voerde het Erasmus een hermeting uit onder zorgprofessionals die deelgenomen hadden aan het optimalisatietraject. Uit deze tweede meting kwamen vooral epd-technische verbeterpunten naar voren die op het bordje van de leverancier thuishoren.
Een-op-een contact met functioneel beheer gewaardeerd
Goed nieuws was dat training en instructie niet meer werden genoemd als verbeterpunt! Ook bleek uit de hermeting dat zorgprofessionals het een-op-een-contact met functioneel beheerders enorm waardeerden. Nog een heel mooie uitkomst is dat zorgprofessionals nu veel meer gebruik maken van zogeheten HiX-versnellers. Dat zijn bijvoorbeeld standaardteksten en sneltoetsen waardoor registreren sneller en gestructureerder gaat.
Trainingen beter laten passen bij doelgroepen
Naast het optimalisatietraject is een apart traject gestart om de trainingen beter aan te bieden en meer te laten passen bij de verschillende doelgroepen: artsen, verpleegkundigen en polimedewerkers. Het bedrijf Bright Alley helpt mee om passende trainingsvormen op te stellen.
Tips & tools
De gouden tip: werk aan de relatie tussen zorg en ict
Voordat het Erasmus begon met een nulmeting in de vorm van een epd-tevredenheidonderzoek stak men eerst zijn licht op bij het EVA Servicecentrum van Amsterdam UMC. Dit umc had namelijk al ervaring met het opzetten en uitvoeren van een epd-tevredenheidonderzoek en worstelde ook met het stroeve contact tussen zorg- en ict-medewerkers. Je leest hier meer over in deze good practice. Een van de adviezen die Amsterdam meegaf: werk aan de relatie tussen zorgprofessionals en functioneel beheer, zorg dat er onderling vertrouwen is.
Elkaars werkwijze leren kennen en begrijpen
Tijdens het optimalisatietraject werd dan ook vol ingezet op het verbeteren van die relatie. Zo deed Functioneel beheer alles in samenspraak met de zorgprofessionals. Die gaven bijvoorbeeld aan welke verbeteringen ze wilden uitvoeren. Tijdens de een-op-een-sessies tussen functioneel beheerder en medisch specialist leerden beiden elkaar en hun werkwijze beter kennen en begrijpen.
Andere tips:
- een optimalisatiesprint duurt slechts drie weken, maar de voorbereiding begint twee weken daarvoor al. Neem dus tijdig contact op met het betreffende specialisme om uit te leggen wat de bedoeling is en welke input er nodig is.
- Goede ambassadeurs die hun achterban kunnen meenemen, zijn onmisbaar. Investeer in een goed contact en grijp in als een ambassadeur niet genoeg tijd heeft om zijn belangrijke taak te vervullen of niet echt enthousiast is.
- Koppel na afloop van de sprint een vaste functioneel beheerder aan de ambassadeur van het betreffende specialisme. Zo zijn de lijntjes ook na de sprint kort.
Nathalie Kaiser