Factsheet
Scar Clinic: een uniforme werkwijze voor unieke patiënten – Amsterdam UMC |
De Scar Clinic van Amsterdam UMC richtte het zorgpad voor patiënten met excessieve littekens opnieuw in volgens het principe eenduidig, eenmalig registreren voor hergebruik. De focus lag hierbij op waardegedreven zorg vanuit patiëntperspectief. |
Contact |
Florence Heijsters, f.heijsters@amsterdamumc.nl |
Aanpak |
Eerst werden de wensen en behoeften van patiënten in kaart gebracht middels een focusgroep. Daarna werd de uitkomstenset gedefinieerd en een vragenlijst voor de intake opgesteld. Na een zorgprocesanalyse werd het zorgpad opnieuw ingericht, gebouwd en tot slot geïmplementeerd. |
Aanleiding |
Directe aanleiding was het gebrek aan inzicht in de littekenzorg betreft de populatie karakteristieken en uitkomsten. Daarnaast gebruikten we het principe van waardegedreven zorg om de patiënt centraal te zetten in het behandelproces. |
Beoogde winst |
|
Resultaten |
|
Stakeholders |
|
Succesfactoren en lessons learned |
|
Borging |
Werken volgens het nieuwe zorgpad is na twee jaar ‘het nieuwe normaal’ geworden. |
De aanpak
Eerst werden de wensen en behoeften van patiënten in kaart gebracht. Daarvoor werd een focusgroep georganiseerd waarin patiënten aan het woord kwamen over hun ervaringen met de zorg van de Scar Clinic. Een opvallende uitkomst was dat patiënten vonden dat het eerste ziekenhuisbezoek te weinig tijd voor hen werd genomen: ze vertelden dat ze met tien minuten alweer buiten stonden. Daarnaast gaven patiënten aan niet te weten wat hen te wachten stond tijdens een consult.
Vervolgens werd een uitkomstenset gedefinieerd en werd de vragenlijst opgesteld die de verpleegkundige nu gebruikt om het gesprek te voeren met een nieuwe patiënt, voorafgaand aan diens afspraak met de arts. Er volgde een analyse van het zorgproces en op basis daarvan werd een nieuw zorgpad en werkwijze ontworpen, gebouwd en geïmplementeerd.
De winst
Patiënten voelen zich gehoord omdat er meer tijd en aandacht is voor hun verhaal en voor wat zij belangrijk vinden. Verpleegkundigen geven aan dat ze het leuk vinden dat ze een grotere rol hebben gekregen in het zorgtraject. Ze hebben nu echt de tijd om met patiënten te praten.
Het is gelukt om uniformiteit in de werkwijze te brengen en om gestandaardiseerd te registreren. Daardoor is in één oogopslag te zien hoeveel patiënten Scar Clinic in totaal heeft, wat hun aandoening is en wat er in het zorgtraject is gedaan. Deze gegevens worden anoniem gebruikt voor verbetering van de kwaliteit van zorg.
Tips & tools
Door meer tijd uit te trekken voor het intakegesprek met de verpleegkundige is er vanzelf meer aandacht voor de kwaliteit van leven van de patiënt. Zodra de patiënt daarna bij de arts komt, dan is het grote verhaal al gedaan en kan hij zich beter focussen op de vraag: hoe gaan we aan de slag met wat voor míj belangrijk is?
Borging
De zorgverleners zijn een goed samenwerkend team geworden. De uniforme werkwijze is omarmd, verpleegkundigen en artsen registreren eenmalig en eenduidig in het systeem zodat gegevens kunnen worden hergebruikt om de kwaliteit van zorg verder te verbeteren. De nieuwe manier van werken is ‘het nieuwe normaal’ geworden.
Florence Heijsters: Patiënt staat centraal