Zorginformatie analyseren om het beter te doen
“Over realtime informatie beschikken is heel mooi, maar om de kwaliteit van je zorg te verbeteren, moet je inzicht hebben in trends in de tijd. Daarvoor heb je zorginformatie nodig waar je analyses op kunt loslaten. Stel dat ineens het aantal postoperatieve wondinfecties oploopt. Dan wil je snel de relevante gegevens boven water krijgen om te zien waar het misgaat zodat je de juiste maatregelen kunt treffen. Je wilt die informatie niet overal hoeven zoeken, maar zonder moeite uit één systeem kunnen halen. Je bent kwaliteitsverbeterend bezig als je op die manier met je data kunt omgaan.”
Goed registreren is soms nog wel een uitdaging
“Als je in het epd de juiste velden gebruikt om de patiëntinformatie in te voeren, dan hoef je niet apart te registreren voor je kwaliteitsregistratie. Zorgprofessionals goed laten registreren is soms nog wel een uitdaging. Enerzijds omdat ze veelal hun eigen olifantenpaadjes in het systeem hebben gecreëerd waardoor informatie niet goed terug te vinden is. Anderzijds omdat het epd zelf soms ook voor verwarring zorgt. Dan blijk je een en hetzelfde dingetje in wel tien vakjes in het epd in te kunnen vullen. IT-specialisten proberen dat dan op te lossen door die vakjes aan elkaar te knopen, wat niet altijd lukt. Voor een dokter is dat soms niet te begrijpen: waarom kan dat nou niet? Dat is toch niet zo moeilijk?”
Blijven trainen in goed epd-gebruik
“Zorgprofessionals trainen in goed epd-gebruik is heel belangrijk, daar moet je met de implementatie van je epd gelijk mee beginnen. En je moet trainingen blijven aanbieden. Elke upgrade van het systeem biedt weer een nieuw trainingsmoment.”
Het kost tijd voordat het tijd bespaart
“We zijn er nog niet, maar het is al veel en veel beter geworden. Ik denk dat alle professionals willen werken volgens de principes van Registratie aan de bron. Maar het moet bewezen effectief zijn én iets opleveren. Als goed registreren ertoe leidt dat je met één druk op de knop een brief genereert, dan heeft die professional er voordeel van. Het kost veel tijd en moeite voordat registreren je tijd en moeite bespaart. Dat is lastig te verkopen, zeker als mensen zelf heel tevreden zijn over hun manier van werken.”