Berichten 17 en 18

Hieronder staat een overzicht van het interoperabiliteitsmodel. Per laag staan de belangrijkste activiteiten om uit te voeren, voor het implementeren van de verwijzing van de spoedeisende hulp (SEH) naar de huisartsenpost (HAP) of de huisarts. Iedere activiteit is nader uitgewerkt. Deze uitwerking bevat informatie over wat er moet gebeuren, wie er nodig zijn en eventueel verdiepende informatie. Kies hieronder een laag en activiteit. 

Gefeliciteerd! Je bent een van de eersten in Nederland die aan de slag gaat met de implementatie van een of meerdere van deze berichten uit de informatiestandaard Acute Zorg van Nictiz. Amigo! is momenteel volop in ontwikkeling en daarbij kunnen we jouw hulp goed gebruiken.
 
Een aantal berichten was op het moment van publiceren in Amigo! nog niet in gebruik. Dat geldt ook voor deze berichten. Daarom hebben we de content nog niet uitvoerig kunnen testen. Vanuit jouw kennis, ervaring en expertise willen wij je daarom vragen met een kritische blik te kijken naar de informatie in dit onderdeel van Amigo!.
 
Ben je bereid ons te helpen de informatie in Amigo! waar nodig te verbeteren? Dan stellen wij je eerst een viertal vragen over jouw eerste indruk van Amigo! tot en met de pagina waarop jij je nu bevindt. Daarna vind je op elke pagina rechtsonder in beeld een paarse knop met ‘Ik werk mee aan Amigo!’. Wanneer je op deze knop klikt, verschijnen drie feedbackvragen. Door op elke pagina deze drie vragen te beantwoorden, maak je kans op een klein cadeautje en help jij samen met het Amigo!-team de rest van Nederland bij de implementatie van de informatiestandaard Acute Zorg.
 
Werk jij ook mee aan Amigo!?
Deze berichten waren op het moment van publiceren in Amigo! nog niet in gebruik. We hebben daarom de content nog niet uitvoerig kunnen testen. Samen met gebruikers kijken we met een kritische blik naar de informatie in dit onderdeel van Amigo! om de content zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de praktijk.

Berichten

Er zijn twee berichten voor de verwijzing van de SEH naar de HAP:

Bericht

Betekenis 

Nummer 

SEH triage verpleegkundige verwijst naar de HAP

Na triage stuurt de SEH triage verpleegkundige dit bericht naar de HAP als de patiënt naar de HAP wordt verwezen. 

17

 

SEH triage verpleegkundige verwijst naar de huisarts

Na triage stuurt de SEH triage verpleegkundige dit bericht naar de huisarts als de patiënt naar de huisarts wordt verwezen

 

18

 

De verwijzing van de SEH naar de HAP of de huisarts (bericht 17 en 18) bestaat uit twee verschillende usecases. Bij de ene usecase verstuurt de SEH de verwijzing naar de HAP (bericht 17) en bij de andere usecase verstuurt de SEH de verwijzing naar de huisarts (bericht 18). Voor beide usecases wordt hetzelfde technische bericht gebruikt. Hierdoor zijn de implementatiestappen vergelijkbaar. Daarom zijn de berichten 17 en 18 gebundeld in Amigo!. Klik hieronder voor de onderliggende activiteiten per laag.

Organisatiebeleid

Businesscase

Opstellen van een businesscase voor de implementatie van de verwijzing van de spoedeisende hulp (SEH) naar de huisartsenpost (HAP) of de huisarts. Hierin staat de zakelijke afweging voor het starten van de implementatie.

Bestuurlijk commitment

Zorgen voor bestuurlijk commitment vanuit alle deelnemende organisaties binnen de regio voor een succesvolle implementatie. Dit zorgt voor aandacht binnen de organisaties en zorgt ervoor dat mensen, financiën en middelen beschikbaar zijn.  

Strategie- en beleidsvorming

Bepalen van de (gezamenlijke) doelen van het project en hoe de doelen gerealiseerd worden. Dit geeft structuur aan de implementatie.

Patiënttoestemming

Vastleggen dat patiënttoestemming kan worden verondersteld volgens de Wet op de geneeskundige behandelingsoverkomst (WGBO). De spoedeisende hulp (SEH) mag volgens de WGBO de huisartsenpost (HAP) of de huisarts volledig op de hoogte brengen van het bezoek van de patiënt aan de SEH en de triage, zonder expliciete toestemming of machtiging van de patiënt.  

Stakeholders

Bepalen welke stakeholders betrokken zijn bij de verwijzing van de spoedeisende hulp (SEH) naar de huisartsenpost (HAP) of de huisarts en hen betrekken bij de implementatie. De stakeholders hebben belang bij of zijn betrokken bij de implementatie en de realisatie ervan. Inzicht in welke mate iedereen belang heeft of betrokken is bij de implementatie, is belangrijk. Zo kunnen ieders behoeften in verschillende complexe situaties beter in verhouding en in overweging worden genomen.

 

Zorgproces

Zorgbrede afspraken voor gegevensuitwisseling

Aanhouden van de geldende kwaliteitsstandaarden bij het verder uitwerken van het zorgproces. In deze standaarden staan de afspraken voor de gegevensuitwisseling in de acute zorg. Het aanhouden van deze standaarden biedt goede kwaliteit van zorg aan de patiënt met een acute zorgvraag.

Proces

Beschrijven van het gewenste proces voor de verwijzing van de spoedeisende hulp (SEH) naar de huisartsenpost (HAP) (bericht 17) of de huisarts (bericht 18). Analyseer wat de verwijzing van de SEH naar de HAP of de huisarts betekent voor het huidige proces en beschrijf hoe het proces verandert na de implementatie. Neem hierbij het gehele proces mee. Dit geeft inzicht. Door de verwijzing van de SEH naar de HAP of de huisarts is de HAP of de huisarts volledig op de hoogte van de uitgevoerde triage. Dit draagt bij aan het leveren van de juiste vervolgzorg. Kijk voor voorbeelden van het proces onderaan deze pagina bij ‘Meer weten’. Het ontwikkelen van patient journeys kan bijdragen aan het verkrijgen van extra inzicht voor de beschrijving van het gewenste proces. Zie hiervoor het thema Patient journey.

Patient journey

Ontwikkelen van patient journeys voor de verwijzing van de spoedeisende hulp (SEH) naar de huisartsenpost (HAP) of de huisarts. Een patient journey geeft een gedetailleerd totaalbeeld over hoe een specifiek deel van het zorgproces wordt doorlopen door de patiënt. In dit geval gaat het om de patient journey voor de verwijzing van de SEH naar de HAP (bericht 17) of de huisarts (bericht 18).    Het ontwikkelen van patient journeys draagt bij aan het verkrijgen van extra inzicht in het gewenste proces. Patient journeys creëren namelijk een goed beeld van de noodzaak om de gegevens digitaal uit te wisselen. Het is wenselijk om zorgverleners van verschillende disciplines binnen het regionale acute zorgnetwerk te betrekken bij de ontwikkeling van de patient journeys. Indien gewenst kunnen er meerdere patient journeys voor verschillende ziektegevallen uitgewerkt worden, waardoor meerdere situaties in beeld worden gebracht. Aan de hand van iedere patient journey moeten er samen met de betrokken zorgverleners keuzes gemaakt worden over bepaalde functionaliteiten of afspraken gemaakt worden tussen de HAP, huisarts en het ziekenhuis.

Draagvlak en borging

Zorgen voor voldoende kennis en borging van de nieuwe werkwijze bij de eindgebruikers. Daarbij is het belangrijk te definiëren wat de implementatie van de informatiestandaard oplevert voor de kwaliteit van patiëntenzorg en wat het de zorgverleners oplevert. Dit draagt bij aan het creëren van draagvlak.   

 

Informatie

Informatiestandaard

Gebruikmaken van de verwijzing van de spoedeisende hulp (SEH) naar de huisartsenpost (HAP) (bericht 17) en de huisarts (bericht 18) van de informatiestandaard Acute Zorg.

Functioneel ontwerp

Gebruikmaken van het functioneel ontwerp waarin de verwijzing van de spoedeisende hulp (SEH) naar de huisartsenpost (HAP) en de huisarts is gespecificeerd en de meerwaarde van deze verwijzingen zijn bepaald.

Dataset

Gebruikmaken van de dataset uit de informatiestandaard Acute Zorg en het inhoudelijk vergelijken van de dataset met de gegevens die worden ingevoerd door de betrokken zorgverleners in de eigen informatiesystemen.

Terminologie- en codestelsels

Gebruikmaken van terminologie- en codestelsels. Dit wordt gegarandeerd doordat deze zijn opgenomen in de dataset voor de informatiestandaard Acute Zorg. Specifiek gaat het om terminologie- en codestelsels binnen het datascenario voor de usecase verwijzing van de spoedeisende hulp (SEH) naar de huisartsenpost (HAP) en de huisarts.

Technische berichten

Gereedmaken van het informatiesysteem door de ICT-leverancier. Voor de verwijzing van de spoedeisende hulp (SEH) naar de huisartsenpost (HAP) en de huisarts is een Health Level 7 versie 3 (HL7v3) / Clinical Document Architecture (CDA)-technisch bericht beschikbaar. Voor zorgaanbieders is het van belang om op de hoogte te zijn van het versturen van de HL7v3 / CDA-technische berichten, ter voorbereiding op de implementatie door de ICT-leverancier.

Datakwaliteit

Borgen van de juistheid en volledigheid van gegevens (datakwaliteit) bij de verwijzing van de spoedeisende hulp (SEH) naar de huisartsenpost (HAP) en de huisarts. Dit geldt tijdens de implementatie, maar vooral ook in de beheerfase na de implementatie.

 

Applicatie

Opdracht aan de ICT leverancier

Geven van de opdracht aan de ICT-leverancier om het technische bericht voor de verwijzing van de spoedeisende hulp (SEH) naar de huisartsenpost (HAP) en de huisarts van de informatiestandaard Acute Zorg in te bouwen in het informatiesysteem.

Kwalificaties

Alle betrokken ICT-leveranciers moeten zich kwalificeren bij Nictiz voor de verwijzing van de spoedeisende hulp (SEH) naar de huisartsenpost (HAP) en de huisarts. Kwalificatie is de toets die de ICT-leverancier moet doorlopen, om aan te tonen dat een specifieke usecase binnen een Nictiz- informatiestandaard op correcte wijze in het informatiesysteem is geïmplementeerd.

Functionaliteit informatiesysteem

Gereedmaken van het Ziekenhuis Informatiesysteem (ZIS) voor: Het versturen van het technische bericht Verwijzing van de spoedeisende hulp (SEH) naar de huisartsenpost (HAP) en de huisarts naar het Huisartsenpost Informatiesysteem (HAPIS) en het Huisarts Informatiesysteem (HIS). Gereedmaken van het HAPIS en het HIS voor: Het ontvangen en verwerken (hergebruik van gegevens) van het technische bericht Verwijzing van de SEH naar de HAP of de huisarts van het ZIS. De uiteindelijk benodigde wijzigingen verschillen per informatiesysteem en per organisatie..

Scholing

Opleiden van de zorgverleners voor het correct versturen of ontvangen van de verwijzing van de spoedeisende hulp (SEH) naar de huisartsenpost (HAP) of de huisarts.Opleiden van de beheerders van het Ziekenhuis Informatiesysteem (ZIS) voor het beheren van de functionaliteit om de verwijzing van de SEH naar de HAP en de huisarts te kunnen versturen. Opleiden van de huisarts en de beheerders van het Huisartsenpost Informatiesysteem (HAPIS) en Huisarts Informatiesysteem (HIS) voor het beheren van de functionaliteit om de verwijzing naar de HAP en de huisarts te kunnen ontvangen en verwerken.

Operationaliseren en beheren

In productie nemen van de verwijzing van de spoedeisende hulp (SEH) naar de huisartsenpost (HAP) en de huisarts. Vervolgens het regelen van het operationeel beheer voor dit bericht, inclusief de verantwoordelijkheden. Hiermee is de verwijzing van de SEH naar de HAP en de huisarts 24/7 beschikbaar.