Wie zijn er nodig?
- Informatiemanager HAP, informatiemanager SEH. Een huisarts vervult deze rol vaak zelf.
- Huisarts, HAP-waarnemend huisarts, HAP-triagist, SEH triage verpleegkundige, SEH-arts.
- Functioneel beheerder HAP, functioneel beheerder ziekenhuis.
- Informatie-architect HAP, informatie-architect ziekenhuis.
- ICT-leverancier huisartsenpraktijk, ICT-leverancier HAP, ICT-leverancier ziekenhuis.
In de meeste huisartsenpraktijken is geen of beperkte ICT-ondersteuning. De rollen zoals hierboven benoemd zijn vaak slechts gedeeltelijk of niet aanwezig. Vaak helpen externe partijen met de uitvoering van de ICT-ondersteuning. Het is dan belangrijk om als huisartsenpraktijk voorafgaand aan de implementatie van de berichten de juiste expertise aan te trekken. Huisartsenpraktijken kunnen hierin gezamenlijk optrekken.
Wat zijn de belangrijkste to-do's?
- Regelen van ondersteuning bij de SEH, de HAP’s en de huisarts. Met name in de periode vlak voor en na het in productie nemen van de verwijzing van de SEH naar de HAP en de huisarts.
- Maken van een beheerplan. Hierin worden afspraken vastgelegd over het beheer van de verwijzing van de SEH naar de HAP en de huisarts met en tussen alle betrokken rollen: verantwoordelijken bij de SEH, de HAP’s, de huisarts, de ICT-leveranciers en de personen die de infrastructuur faciliteren. Ook reguliere afstemmingen worden hierin vastgelegd, evenals alle informatie over de koppelingen tussen het Ziekenhuis Informatiesysteem (ZIS) met het Huisartsenpost Informatiesysteem (HAPIS) en het Huisarts Informatiesysteem (HIS). Dit betreft specificaties en verantwoordelijkheden, alsook de benodigde infrastructuur.
Meer weten?
Hieronder gaan we verder in op het operationaliseren en beheren, de beheerafspraken die gemaakt moeten worden en de periodieke releases van de informatiestandaard Acute Zorg.