Proces

Wat moet er gebeuren?

Beschrijven van het gewenste proces voor de verwijzing van de spoedeisende hulp (SEH) naar de huisartsenpost (HAP) (bericht 17) of de huisarts (bericht 18). Analyseer wat de verwijzing van de SEH naar de HAP of de huisarts betekent voor het huidige proces en beschrijf hoe het proces verandert na de implementatie. Neem hierbij het gehele proces mee. Dit geeft inzicht. Door de verwijzing van de SEH naar de HAP of de huisarts is de HAP of de huisarts volledig op de hoogte van de uitgevoerde triage. Dit draagt bij aan het leveren van de juiste vervolgzorg. Kijk voor voorbeelden van het proces onderaan deze pagina bij ‘Meer weten’.

Het ontwikkelen van patient journeys kan bijdragen aan het verkrijgen van extra inzicht voor de beschrijving van het gewenste proces. Zie hiervoor het thema Patient journey.

Wie zijn er nodig?

  • Manager HAP, manager SEH. Een huisarts vervult deze rol vaak zelf.   
  • Procesmanager HAP, procesmanager ziekenhuis. Een huisarts vervult deze rol vaak zelf.
  • Huisarts, HAP-waarnemend huisarts, HAP-triagist, SEH triage verpleegkundige, SEH-arts.

Wat zijn de belangrijkste to-do's?

  • Aanwijzen van een procesmanager die zich verdiept in de verwijzing van de SEH naar de HAP of de huisarts.
  • Onderzoeken van de wijzigingen in de werkinstructies, die het gevolg zijn van het implementeren van de verwijzing van de SEH naar de HAP of de huisarts. Let vooral op de handelingen.
  • Maken van duidelijke afspraken over de nieuwe werkinstructies met alle betrokkenen zoals hierboven genoemd.

Meer weten?

Binnen het gehele acute zorgproces vinden verschillende gegevensuitwisselingen plaats, zoals beschreven in de Richtlijn gegevensuitwisseling huisarts – huisartsenpost – ambulancedienst – afdeling spoedeisende hulp. Hieronder gaan we in op hoe de verwijzing van de SEH naar de HAP of de huisarts (bericht 17 en 18) over het algemeen verloopt. Dit vormt de basis voor de eigen, specifieke procesbeschrijving.

Berichten 17 en 18

Andere lagen