Wie zijn er nodig?
- Bestuurder ambulancevoorziening (waarin de meldkamer en de ambulance zijn ondergebracht), bestuurder ziekenhuis. Een huisarts vervult deze rol vaak zelf.
- Manager ambulancevoorziening, manager spoedeisende hulp (SEH). Een huisarts vervult deze rol vaak zelf.
- Procesmanager ambulancevoorziening, procesmanager ziekenhuis. Een huisarts vervult deze rol vaak zelf.
- Huisarts, verpleegkundig meldkamer centralist, ambulancezorgprofessional, SEH-arts en SEH-verpleegkundige.
- Functioneel beheerder ambulancevoorziening, functioneel beheerder ziekenhuis.
- Privacy en Security officer ambulancevoorziening, privacy en security officer ziekenhuis.
In de meeste huisartsenpraktijken is geen of beperkte ICT-ondersteuning. De rollen zoals hierboven benoemd zijn vaak slechts gedeeltelijk of niet aanwezig. Vaak helpen externe partijen met de uitvoering van de ICT-ondersteuning. Belangrijk is het dan om als huisartsenpraktijk voorafgaand aan de implementatie van de berichten de juiste expertise te betrekken. Huisartsenpraktijken kunnen hierin gezamenlijk optrekken.
Wat zijn de belangrijkste to-do's?
- Samenwerken binnen het regionale acute zorgnetwerk.
- (Vroegtijdig) informeren en betrekken van alle betrokkenen, dus de directie, managers en zorgverleners.
- Rekening houden met belangen en motivaties.
- Opstellen van een Privacy Impact Analyse (PIA) en Security Risico Analyse.
- (Blijven) communiceren met alle betrokkenen.
- Waarderen en complimenteren van alle betrokkenen.
- Borgen van de nieuwe werkwijze in de organisatie.
Meer weten?
Hieronder gaan we verder in op de beschreven belangrijkste to-do’s voor het creëren van draagvlak en borging voor het opvragen van de professionele samenvatting bij de huisarts.