Het ontwikkelen van patient journeys draagt bij aan extra inzicht in het gewenste proces. Patient journeys creëren namelijk een goed beeld van de noodzaak om gegevens digitaal uit te wisselen. Het is wenselijk om verpleegkundigen/verzorgenden van verschillende zorgorganisaties binnen het samenwerkingsverband te betrekken bij de ontwikkeling van de patient journey. Als dat gewenst is, kun je meerdere patient journeys van verschillende overdrachtsituaties uitwerken, waardoor de hele keten in beeld wordt gebracht. Aan de hand van iedere patient journey maak je samen met de betrokken zorgverleners keuzes over bepaalde functionaliteiten. Ook moeten afspraken tussen de ketenpartners wat betreft deze patient journeys vastgelegd worden.
Wie zijn er nodig?
- afdelings-/teammanagers van het samenwerkingsverband
- verpleegkundigen en verzorgenden
- C(N)IO, verpleegkundige/verzorgende adviesraad (indien aanwezig)
- functioneel beheerder
Wat zijn de belangrijkste to-do’s?
- Ontwikkelen en vastleggen van een aantal patient journeys.
- Toetsen van deze patient journeys op representatie voor:
- functionaliteit
- techniek
- veiligheid
- Maken van inhoudelijke afspraken over onderwerpen als het detailniveau en de mate waarin informatie wordt uitgewisseld bij de verschillende patient journeys. Binnen de organisatie (welke informatie wordt waar geregistreerd ten behoeve van de overdracht) en tussen de verschillende organisaties.
- Benoemen van de voordelen van eOverdracht bij de zorgverleners. Dit helpt bij de implementatie.
Meer weten?
Hieronder geven we een voorbeeld van een patient journey.